Svar: Madrester i afføring

26. februar 2019

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sarah

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at du kan se rester af mad i din drengs afføring - sådan noget som majs, rosiner og hele kerner komme ofte også hele igennem systemet... Det er blandt andet derfor, at man ikke anbefaler rugbrød med hele kerner til små børn. Små børn kan ikke tygge kernerne godt nok og vil derfor ikke optage næringen fra kernerne - din søn får derfor ikke glæde af dem og de kommer hele ud i den anen ende. Hvilket i øvrigt også kan give problemer med løs afføring...

Du må gerne give din dreng lidt forskellige bær, bønner, linser osv. som del af en varieret kost. Men helst ikke i så store mængder, at afføringen bliver for løs og han ikke får næringsholdig kost nok. Det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer, for du fortæller jo at hans afføring er som modellervoks og du fortæller også, at det kun er "skralden", som er tilbage, så det lyder som om, at han til en vis grad bearbejder det han får ...

Annonce

... :)

Der er heller ikke tvivl om, at han vil elske at spise disse ting med fingrene, og han kan lære at spise med pincetgreb, hvilket også er vigtigt, ligesom han naturligt har glæde af så stor en variation af fødevarer som muligt nu - det forebygger kræsenhed senere hen. Det vil dog være godt, hvis du kan koge f.eks. frugter, bær, bønner, linser osv., lave dem til mos og f.eks. bruge det som smørbart pålæg eller lignende, fordi han så har lettere ved at optage næringen fra det han spiser :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Skræl og skaller kan være svære at optage, og det kan også sætte sig fast i halsen på ham og genere ham. Så visse ting spises bedst uden skræl, men det kommer naturligt an på, hvor sej du skønner skrællen er og hvor mundmotorisk du oplever din dreng parat til at spise noget, der kræver mere tyggemodstand...

Så en balance, som fungerer for ham, vil være godt - ikke for lidt, ikke for meget :) Jeg håber, at dette besvarer dine spørgsmål - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far