Svar: Madrester i afføring
26. februar 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at du kan se rester af mad i din drengs afføring - sådan noget som majs, rosiner og hele kerner komme ofte også hele igennem systemet... Det er blandt andet derfor, at man ikke anbefaler rugbrød med hele kerner til små børn. Små børn kan ikke tygge kernerne godt nok og vil derfor ikke optage næringen fra kernerne - din søn får derfor ikke glæde af dem og de kommer hele ud i den anen ende. Hvilket i øvrigt også kan give problemer med løs afføring...
Du må gerne give din dreng lidt forskellige bær, bønner, linser osv. som del af en varieret kost. Men helst ikke i så store mængder, at afføringen bliver for løs og han ikke får næringsholdig kost nok. Det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer, for du fortæller jo at hans afføring er som modellervoks og du fortæller også, at det kun er "skralden", som er tilbage, så det lyder som om, at han til en vis grad bearbejder det han får :)
Der er heller ikke tvivl om, at han vil elske at spise disse ting med fingrene, og han kan lære at spise med pincetgreb, hvilket også er vigtigt, ligesom han naturligt har glæde af så stor en variation af fødevarer som muligt nu - det forebygger kræsenhed senere hen. Det vil dog være godt, hvis du kan koge f.eks. frugter, bær, bønner, linser osv., lave dem til mos og f.eks. bruge det som smørbart pålæg eller lignende, fordi han så har lettere ved at optage næringen fra det han spiser :)
Skræl og skaller kan være svære at optage, og det kan også sætte sig fast i halsen på ham og genere ham. Så visse ting spises bedst uden skræl, men det kommer naturligt an på, hvor sej du skønner skrællen er og hvor mundmotorisk du oplever din dreng parat til at spise noget, der kræver mere tyggemodstand...
Så en balance, som fungerer for ham, vil være godt - ikke for lidt, ikke for meget :) Jeg håber, at dette besvarer dine spørgsmål - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske